Cukier - cała prawda


Przeciętny Polak zjada rocznie aż 42 kg cukru! Czyli około 23 łyżeczek dziennie
Składni ten jest ukryty w wielu produktach, również tych „zdrowych”. 
Cukier cieszy się takim powodzeniem, ponieważ jest słodki, tani i powszechnie dostępny.

Dlaczego tak kochamy cukier?
Pierwszy smak z jakim stykamy się po narodzinach, jest słodki smak mleka matki. 
Dlatego później ten smak kojarzy nam się z czymś przyjemnym.
Jednak jak wszystko co przyjemne, cukier uzależnia!
Pobudza przy tym syntezę serotoniny w mózgu, co sprawia, że czujemy się szczęśliwsi, bardziej pobudzeni, jednak tylko na chwilę…

Ponadto kształtuje on barwę wyrobów cukierniczych i teksturę potraw oraz  zwiększa ich trwałość, co jest wykorzystywane przez branżę spożywczą.

Dawka dozwolona.
Dzienne spożycie cukru dla dzieci i dorosłych nie powinna przekraczać 10% zapotrzebowania energetycznego.
W praktyce oznacza to, że osoba o zapotrzebowaniu 2000 kcal powinna spożyć do 50 g cukru dziennie (10 łyżeczek).
Wydaję się, że to dosyć sporo, jednak kiedy weźmiemy pod uwagę to, że cukier jest WSZĘDZIE i pod różną postacią (syrop glukozowo-fruktozowy, kukurydziany,  sacharoza, karmel, cukier waniliowy, maltoza, laktoza, a także słód jęczmienny, miód, melasa, itp.) 
Nagle 10 łyżeczek jest ilością bardzo szybka do osiągnięcia. 

ZAWARTOŚĆ CUKRU W PRZYKŁADOWYCH PRODUKTACH SPOŻYWCZYCH
(1 łyżeczka cukru = 5 g)

Produkt
Ilość (w gramach)
Ilość łyżeczek
Czekolada gorzka – 4 kostki (24 g)
15
3
1 łyżka kremu orzechowo–czekoladowego
16
3
6 łyżek czekoladowych kulek śniadaniowych
8
1,5
15 g dżemu wysokosłodzonego
9
2
Szklanka napoju typu cola (250 ml)
27
5,5
Szklanka jogurtu owocowego (250 ml)
37
7,5
Szklanka napoju energetycznego (250 ml)
27
5,5
Szklanka wody smakowej (250 ml)
14
3
Szklanka napoju owocowego (250 ml)
17
3,5
Morela (1 sztuka)
3
0,5
Garść truskawek (70 g)
5
1
Jabłko (150 g)
22
4,5

Dlaczego tak się ograniczać?
Cukier to puste kalorie, które poza energią nie dostarczają nic do naszego organizmu.
Za to skutecznie zakwaszają organizm i są świetną pożywką dla grzybów i pasożytów.
Ponadto cukier przyczynia się do rozwoju próchnicy, nadwagi i otyłości. 
Dodatkowo przyczynia się do szybszego starzenia się i zakłóca pracę układu odpornościowego. a u dzieci ma wpływ na rozwój ADHD. 
To dlatego maluchy uzależnione od cukru na jego brak reagują złością, nieoczekiwanymi zmianami nastroju,a nawet agresją.  

Naturalne substytuty cukru:
owoce (świeże i suszone)
miód (pamiętaj, że miód traci swoje wartości powyżej 40 stopni)
stewia
nierafinowany cukier trzcinowy lub buraczany
syrop z agawy
melasa
syrop klonowy
ewentualnie cukier z brzozy


Ciekawostki:

Cynamon, kardamon, wanilia, kakao naturalne - dodając je go potraw wydobędziemy z nich słodki smak bez dodatku cukru ani jego zamienników. 
Ponadto cynamon wspomaga stabilizować poziom glukozy we krwi, a kakao zawiera mnóstwo magnezu.
Domowy syrop daktylowy - 50 g daktyli bez pestek zalewamy wrzątkiem (100 ml) i odstawiamy na parę godzin. Następnie miksujemy i gotowe.





Post powstał w oparciu o artykuł Cała prawda o cukrze z gazetki Naturalnie to Auchan nr 2/2015

Komentarze

Popularne posty